söndag 9 oktober 2011

"Förståelse viktigare än informationsinhämtning"

Rubriken är hämtad ur en artikel på Skolverkets sida. Det är Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet som säger det.
Efter att ha suttit framför datorn och läst olika inlägg och rapporter om IKT i skolan så var det upplyftande att läsa denna artikel. Han talar om lusten att lära. Det är den vi ska ta vara på.
Peter Gärdenfors refererar till kognitionsforskaren Maria Larsson som utarbetat sex kriteterier för att teknikstött lärande ska främja förståelse. Läs hela artikeln Elevers lust att förstå - en bortglömd drivkraft?
Detta att vi har IT som ännu ett verktyg som ska stimulera och öka lärandet måste väl ändå vara det viktiga.
Att det inte bara är teknik, krångligt och att vi som lärare måste behärska alla program fullständigt. Det måste vara en "kapplöpning" som vi är dömda att förlora.
Synsättet måste förändras så att IT integreras naturligt i undervisningen. Vi är pedagoger. Vi har något att berätta och visa på i vår undervisning. Låt oss då ta datorerna till hjälp för att nå så bra resultat som möjligt!
Avslutningsvis från Stig Roland Rask som jag har läst artiklar av samt haft den stora förmånen att lyssna till. Hans kloka ord om att vi lär våra barn trafikvett, badvett och båtvett. Då måste vi lära dem IT-vett!

"I dag finns all information tillgänglig överallt och när som helst. Den som lär sig att hitta den och
omvandla den till kunskap har i någon mening gjort sig oberoende av den låsning till tid och rum
som den traditionella skolan med sina scheman,timplaner, klassindelningar och salsfördelningar
innebär. Världen ligger öppen. All kunskap är möjlig. Anytime. Anyplace." Stig Roland Rask

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Håller helt med dig om att IT har potential att hjälpa oss med en del av det Peter Gärdenfors skriver. Att erbjuda former för samarbete, öka motivationen, stödja interaktivitet och utgå från det informella lärandet är definitivt möjligt om IKT integreras i undervisningen. Då måste förhållningssätt och pedagogiska idéer vara mer intressanta än programkunskaper.

    SvaraRadera
  2. Jag håller verkligen med dig om att it måste integreras och bli en naturlig del av undervisningen. På webben kan eleverna samarbeta och dela med sig, de lär av varandra och bygger sin kunskap tillsammans. Så vill jag ha det i mitt klassrum! /Malin

    SvaraRadera