söndag 4 december 2011

Resurssidan

Hej! Länge sen jag var inne här och skrev, hm...

Resurssidan
Efter höstlovet började jag att arbeta i en liten undervisningsgrupp med fem elever, åk 4-5. I första hand är det NO/teknik som jag undervisar i. Det är roligt och väldigt tacksamt att just få jobba med dessa elever. Jag försöker varva experiment, filmer, gemensamt prat  och elevernas egna dokumentationer. Det är oftast mobilkameran som åker fram, kanske inte alltid den bästa kvaliten men det får vara så.
Jag har möjlighet att efterarbeta och prata enskilt med varje elev som får förklara, berätta och skriva med egna ord.
Resurssidan då? Jag såg egentligen två syften jag med den. Skulle det vara möjligt att få eleverna att intressera sig mer för kemi (det ämne som vi har arbetat mest med) genom att använda resurssidan? Skulle arbetet bli viktigare/roligare för eleverna om de fick en möjlighet att visa vad de har gjort? Framför allt visa det för sina föräldrar.
Problem? Ja, det var inte självklart att synas på bild på vår sida från början. Det löste vi med tangentborden. Senare blev det inga problem att lägga upp bilder på sin egen sida.
Startsidan kanske ser lite rörig ut men bilder att klicka på var det bästa kom vi fram till.
Det är lite adventskalender också med på ett hörn. På sidan kommer helt enkelt mycket finnas som är aktuellt och intressant.
Önskemål finns om att lägga till en blogg. Det ska vi göra har vi bestämt. Vi arbetar med sidan enbart på skolan. Det är jag som loggar in.

Liten reflektion: alla har testat minst två experiment hemma med hjälp av sidan Alla har visat sina föräldrar och även tittat på vissa av filmerna tillsammans med dem. En pojke har tittat på massor av gamla kemijulkalenderklipp på You Tube med sin pappa. En annan har tjänat pengar på att slå vad med sin pappa om en potatis kan flyta i vatten.

Sammanfattning: det har varit ett roligt och stimulerande arbete med att starta resurssidan. Jag ser fram emot fortsatt arbete tillsammans med dessa elever. De är stolta över att ha en egen sida! De tycker att kemi är jättekul!

6 kommentarer:

  1. Hej vilken bra sida ! Smart att lösa problemet att inte synas på bild! Jag undrar hur du / ni har för blankett för att få publicera bilder på nätet? Per

    SvaraRadera
  2. Hej
    Vilken fin sida du har skapat. Självklart kommer eleverna att tycka att no/kemi blir intressant nu när ni har en egen sida på nätet. Vad fint du löst det med barnens fingrar på tangentborden för att representera dem en och var. Vad det låter härligt att få undervisa i liten grupp, det är jag avundsjuk på. Snyggt Helena! Vi ses på onsdag/ Christina Ivedal

    SvaraRadera
  3. Hej igen..
    Glömde säga något om elevernas egna sidor..
    Det blir så levande att titta på bilder och läsa barnens egna ord om vad de gjort och vad som hände. Jag skrattade till när en elev skrev:" försök själv, du kommer att bli chockad". Det är en engagerad elev som skriver så alltså har du lyckats nå dem. Bra! Jag kommer att kika på din sida senare eftersom jag också undervisar i dessa ämnen. / Christina Ivedal

    SvaraRadera
  4. Vilken intressant sida du har gjort och använt redan. Så bra att du och eleverna har fått med föräldrarna, det blir extra viktigt för eleverna då. Kul! /Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Vad bra det blev. Förtår att de är stolta över sina sidor. Visst är det härligt när de kommer och berättar hur de fortsatt sitt lärande hemma och engagerat sina föräldrar :-)
    Karin

    SvaraRadera
  6. Hej Helena!
    Vilken resurs du har skapat!
    Mycket fin layout! Det här kommer att inspirera många lärare och elever! Toppen!/mvh Ritva

    SvaraRadera